Van werken in het regulier naar speciaal onderwijs - Interview met Loubna Amri

Van werken in het regulier naar speciaal onderwijs - Interview met Loubna Amri

21 maart 2022 Redactie Orion

Loubna Amri is leerkracht bovenbouw van groep 6/7 (cluster 4) op de Gerhardschool en sinds 2 jaar werkzaam voor Orion. Waarom heeft zij de stap gemaakt van regulier naar speciaal onderwijs en hoe bevalt dit eigenlijk?

Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?
‘S ochtends bij het binnen komen zet ik een Spa relaxing music op zodat de kinderen rustig binnen komen. De kinderen die niet ontbeten hebben of trek hebben mogen een crackertje eten. Rond 9 uur starten wij met het programma. Het programma komt overeen met regulier onderwijs. Het zijn dezelfde methodes en de lesopbouw (Adi-gip) is ook hetzelfde. Wat er tussendoor nog gebeurt is elke dag anders.

Waarom ben je overgestapt van het regulier onderwijs naar speciaal onderwijs?
Ik was op zoek naar meer uitdaging. Na een aantal jaar op het regulier te hebben gewerkt was ik klaar voor een volgende stap. Na een tijdje ken je de methodes, les geven kan je. Tijdens mijn observaties op regulier onderwijs kreeg ik vaker te horen dat ik duidelijk, rustig en sympathiek over kwam. Als je als leerkracht voor een Orion-school solliciteert vragen ze een pabo diploma en verder geen master. Al het andere kunnen ze je namelijk leren. En dit vind ik zo mooi aan Orion!

Welke verschillen heb je hierin ervaren?
Het onderwijs is op het so duidelijker en meer gestructureerd. De regels en afspraken zijn in elke klas hetzelfde. De analyses die je schrijft voor elke leerling zijn uitgebreid en duidelijk. 

Hoe wordt de afweging gemaakt of een kind extra ondersteuning in de klas krijgt of wordt doorverwezen naar het speciaal onderwijs?
Ik denk dat dit op elke school verschillend kan zijn. Op de school waar ik gewerkt heb proberen ze kinderen zoveel mogelijk op school te houden en ondersteuning op school te bieden.

Wat zou het reguliere onderwijs volgens jou nog kunnen leren van het speciaal onderwijs?
Op het regulier onderwijs merk je dat veel leerkrachten nog in hun eigen ‘bubbel’ de dag doorkomen. En dit terwijl je het hier samen doet. Al sta je alleen voor je eigen klas. Dit team heeft een sterk gevoel voor saamhorigheid. Ook is de school hier zo ingericht dat alles duidelijk is voor alle kinderen. Op de gangen hangen de regels. De regels en afspraken zijn overal hetzelfde. De time-out beleid is duidelijk en bij iedereen hetzelfde. 

Wat is het mooiste dat je tot nu toe bij Orion hebt meegemaakt?
Het mooiste wat ik tot nu toe heb gemaakt bij Orion is de band die je creëert met deze kinderen. Het is aan het begin van het jaar even doorbijten en daarna doen ze alles voor de leerkracht. En de mensen die ik ontmoet heb, die allemaal met een groot hart voor de scholen werken. Ook het vertrouwen dat je krijgt om voor Orion te komen werken met alleen een pabo diploma vond ik erg prettig.