Orion blog‎ > ‎

Talentonwikkeling - Fred Vermeulen

Geplaatst 12 feb. 2016 10:11 door Jelka Bröcheler
Op dit moment zitten we voor het weekend. Ik heb na een week ziekte de draad weer opgepakt. De vorige week waren we tijdens de cursus bezig met talentontwikkeling. Wat houdt dat nu in en wat voor gevolgen heeft dat als je er mee aan de gang gaat?

Talent ontwikkelen, meegeven of doorgeven?
Centraal staat de ontwikkeling van ieder kind, wat natuurlijk een open deur is. Maar talenten wat zijn dat kun je die ontwikkelen of zijn ze meegegeven vanuit je genen die doorgegeven zijn door je voorouders? Volgens de laatste ontwikkelingen in de neurologie kun je talenten wel degelijk ontwikkelen en hangt de snelheid af van onder meer het vermogen om iets te leren, de leerbaarheid. Het kan best zijn dat iemand zo vol vooroordelen zit dat een nieuw gezichtspunt bijna niet is voor te stellen. We proberen kinderen juist van starre gezichtspunten af te krijgen en ze te leren om zaken van verschillende kanten te bekijken.

Niet leren maar snappen
Voor mij vak heeft dat nogal wat gevolgen. Veel kinderen hebben de ervaring dat wiskunde iets is wat je moet ‘snappen ’en dat je het niet kunt leren als je het niet snapt. Dit betekent dat je als leerkracht eerst door een hele berg vooroordelen moet worstelen om te komen tot een nieuw gezichtspunt. Ik besloot om dit uit te proberen bij de examenklassen BB en KGT. In plaats van de traditionele toets na een hoofdstuk kregen ze een opdracht die ze in groepjes moesten oplossen. Twee dames kregen het rollenspel dat ze secretaresse waren voor een groot bedrijf dat buitenlandse gasten op bezoek krijgt. Ze moesten een dag organiseren waarin ze typisch Nederlandse tradities moesten laten zien. Ook moest er een begroting gemaakt worden waarbij ze een maximum hadden van €3000,- Er moest een gala diner in zitten bij het Amstelhotel.

De beide dames werden zo fanatiek dat ze bij andere docenten vroegen of ze bij mij de toets konden afmaken. Ze wilden persé de begroting klaar hebben.

Toen ik aan het eind vroeg wat ze nu hadden geleerd was het antwoord: we kunnen een begroting maken.

Mooier kan het toch niet??

Fred Vermeulen

Comments