Schoolreis Berlijn Orion College Drostenburg

Geplaatst 5 jun. 2019 01:07 door Jelka Bröcheler
Maandag 3 juni zijn de leerlingen uit praktijk 4-5, VMBO 4 en Havo 4-5 voor 4 dagen vertrokken naar Berlijn.
Deze schoolreis is georganiseerd in het kader van het Internationaliseringsproject wat we vorig jaar gestart zijn.
Hieronder een kort verslag in woord en beeld:

Dag 1 Onderweg naar Berlijn.

Om 8.15 uur vertrokken met een bijna volledige groep vanaf school naar Berlijn. De rolstoelbus werd nog even als taxi ingezet om een leerling thuis op te halen.

Met 3 stops voor versnaperingen en toilet gebruik, kwamen we om 18.15 uur aan bij het restaurant voor het diner. Onderweg hadden we al de nodige regen gehad, door een bui die ons volgde. Ook in Berlijn kwam deze bui nog even om de hoek… Toen het weer droog was zijn we rustig naar het hostel gewandeld. Een aantal docenten had hier de bagage al uitgeladen en met de kamersleutels een indeling voor het slapen gemaakt. Alle bagage naar de kamer en nog even op verkenning door het hostel. Daarna op tijd in de kamers en in bed.

Tijdens de busreis hebben de kids verschillende talenten van zichzelf laten zien. Er ontpopte zich een DJ, 2 schaakkampioenen, mooie verhalen vertellers en super relaxers. Een gezellige ervaring met elkaar!

Dag 2 In Berlijn.

Gisteravond lagen al onze kids om 00:00 uur heel braaf te slapen. Vanochtend zat iedereen dan ook op tijd aan het ontbijt. Niet iedereen had even veel geslapen… Door de warmte, vreemde bedden en luidruchtige mede logees. Na het ontbijt zijn we in de grote en kleine bus vertrokken naar het Joods Museum. De helft van de groep kreeg daar in de ochtend een indrukwekkende rondleiding van juf Laureline. In de kelder werd er verteld en ervaren hoe het voor de Joodse bevolking was om te vluchten of vervolgd te worden. Erg mooi om te zien hoe betrokken de leerlingen waren en hoe ze gevoelens onder woorden konden brengen!

Na deze ervaring zijn we via Checkpoint Charlie en een stukje van de oude muur naar Potsdamer Platz gewandeld. Daar kwamen we de andere helft van de groep weer tegen op de lunch plek.

Even relaxen… Ook vandaag is het warm, wat veel energie vraagt van iedereen.

Vervolgens zijn we naar het Holocaust Monument en het Monument voor de Sinti en Roma naar Reichstag gelopen. Daar werden we weer door de bus opgehaald en via het Joods Museum waar de ander helft van de groep in de middag was, zijn we weer naar het hostel gereden.

In de bus was het opvallend stil nadat iedereen de vochthuishouding met flesjes water had aangevuld. Mooi maar voldaan zijn we aangekomen in het hostel, waar iedereen even kan genieten van wat vrije tijd.

Vanavond eten we bij de pizzeria om de hoek en daarna hebben we een gezellige avond in het hostel met karaoke en spelletjes.